20.03.2012

Pouf de Pompique

ÖNCE-SONRA
Quasimodo – Esmeralda








NERDEN ÇIKTI?Öğrenciliğin en fukur, en rezil dönemlerinden birinde, güzel kumaşlarla kılıflar diktiğim halde sertliği değişmeyen korkunç divanımın üstünde omurga sağlığımızı korumaya çalışırken Real’de bir şişme koltuk görmüştüm. Devasaydı! Üstünde uyunabilirdi! Pufu bile vardı.. Ve 40 TL’ydi.. Aldım, üstünde debelene debelene el birliğiyle koltuğu patlatmamız bir yıl filan sürdü.. Yumuşak koltuğumuzdan geriye sadece pufu kaldı. Ama o puf da son derece endüstriyel, son derece düz, özelliksiz, manasız bir maviydi… Bu kadar maskülen olmanın alemi olmadığına karar verdiğim ve tez yazmaya hazırlanırken (!) açmış olduğum televizyonun karşısında haddinden fazla kaldığım bir gün kendimi paralize olmuş şekilde Derya Baykal’ın programını izlerken buldum. Minik minik elyaf dolu keseciklerin içinde konuğuyla birlikte yüzüyordu (yok gerçekten yerdeydiler!). Programın absürditesi beni avucunun içine almıştı ki bu pofik kesecikleri (henceforth pompik) silikon tabancasıyla düz bir berjerin üstüne gelişigüzel yapıştırmaya başladılar! Deli işiydi! Yüzlerce pompik yapmış olmalıydılar! Sonra o pompikler nasıl temizlenecekti? Bu kadar emek bir yıl sonra tozlanıp kirlenip iğrenç bir görünüm almaz mıydı?
Bu sorunsalın tezimin konusu olan Hazar petrol-çevre ilişkisi sorunsalından daha cezbedici olduğunu kim olsa kabul eder sanıyorum :P
15 x 15 cm boyutlarında kesilmiş kumaş karelerden birini ters yüzü yukarı bakacak şekilde masama koydum. Kenarlara en çok yaklaştığım yerlerde 2 cm.lik kumaş payı kalacak şekilde iğneyle düz bir şekilde bata çıka bir yuvarlak oluşturdum. İğneyi çekerek ipliği gerginleştirip kumaşı hafifçe büzerken oluşan kesenin içine bir avuçtan biraz az miktarda elyaf koydum.

Hemen formüller üretmeye başladım.. Üstünde dergilerimin durduğu puf bana Quasimodo gözlerinden birini kırpıyordu çirkin çirkin.. “Beni seç beni seç” diyordu resmen. “Yavrum” dedim, “İyi seçeyim de sen şişme bi aletsin, sıcak silikonu kaldıramazsın ki, hem ben seni nasıl söndürür-şişirir, nasıl temizlerim?” “E” dedi, “Bana kılıf dik madem, o kılıfa yapıştır pompikleri”..
Şimdi yazarken düşünüyorum da.. Tezi bitirdiğim iyi olmuş…


MALZEMELER
Renkli ince kumaşlar (Ben düz renklerden mozaik gibi bir desen yapmak istediğim için ucuz nevresimlikler tercih ettim. Renk seçenekleri bol, büzmesi, dikmesi kolay. Kaplamak istediğiniz yüzeye göre hesaplayın. Bir pompik 15 x 15 cm’lik kumaş karelerinden çıkıyor. Ben gördüğünüz tüm kumaşlardan birer metre almıştım. Nevresimlikler genellikle çift en, elimde de bayağı kaldı).
Püskül ve ponpon dizileri (2'şer m.)
Yapma çiçekler
Büyük püsküller
Elyaf ( 500 gr)
Silikon tabancası ve bol miktarda çubuk silikon (Gerçekten çok silikon gidiyor.)
İğne- uygun renkte iplik
Mezura
Makas
Yüksük (Özellikle kumaşınız kalınsa yüksükle çalışmak işinizi kolaylaştıracaktır.)

All Decor’un Türkiye’de çıkan ilk sayılarından birindeydi zannediyorum. Mischa Barton’ın evinin 6-7 sayfalık pırıl pırıl çekimleri vardı.. Evin mimari atraksiyonlarından, galerisinden, merdivenlerden, pencerelerden, lumboz gibi ışıklıklardan filan bahsetmiyorum bile.. Ev çok güzel döşenmişti. Ben bir Hollywood Glam hayranıyım. Hala çok net çözemediğim için belki de akımı.. Ama bu ev daha da intricate detaylarla döşenmişti, zengin tatlı renkler, dengeli -ama çarpıcı- kontrastlar, mücevher tonları, bol ve oryantalist desenler.. Ev resmen Bollywood Glam’di! Pufun üstüne yerleştirdiğim püsküller, pompikler ve minik yapma çiçekler bu hayranlığın sonucudur.

Ben kendi pufum üstünden anlatıyorum, siz bunu varsa eski bir pufa, yoksa herhangi bir tabureye uyarlayarak dönüştürebilirsiniz.

ADIM ADIM

Şablon çıkarma ve üst parçayı dikme: Kumaşlarımdan birini tersi üste bakacak şekilde yere yaydıktan sonra pufumu da ters çevirip kumaşın üstüne koydum ve oturma yerinin yuvarlağının etrafından kurşun kalemle bir şablon çıkardım. 3 cm.lik kumaş payını da ekleyerek yuvarlağı kumaştan kesip çıkardım. Sonra oluşturmak istediğim mozaiğin zemininde renk geçişleri olmasını istediğim için başka bir kumaştan daha küçük bir daire daha kestim. Düz tarafları yukarı bakacak şekilde resimdeki gibi diktim. Dikişlerinizin ya da dairelerinizin çok muntazam olması gerekmiyor, nasıl olsa pompiklerle kapatacağız burayı, aralardan gözükecek fon renkleri.



















Pompiklerin hazırlanması: Nasıl bir tasarım oluşturacaksınız? Benimki gibi mozaik ise pompiklerinizden birinin bitmişi 4-5 cm çapında bir yer kaplayacaktır. Hangi renkten kaç pompiğe ihtiyacınız olduğunu hesaplayabilirsiniz. Gerçi pompik üretim sürecinde ihtiyaç halinde daha fazla pompik de üretebilirsiniz. :P
İpin ucu: Elyafı çok fazla koyarsanız keseciği kapatamazsınız, ipliğiniz kopar vs. Az koyarsanız ezilir gider, üstüne oturulacak sonuçta.. Pompikler sıkı ve sert olacak ama aşırı değil…

Keseciği tamamen büzdükten sonra ipliği ağız kısmının etrafına birkaç kez doladım, iğneyle karşılıklı batıp çıkarak mümkün olduğunca sağlamlaştırdım ve birkaç düğüm atarak ipliği kestim. Kumaş parçası kare olduğu için oluşan kulak gibi çıkıntıları, kumaş fazlasını vs. keserek keseciğin ağzını düzgünleştirdim. Ve bu işlemi bir kaç yüz kez daha yapmaya kendimi psikolojik olarak hazırladım…

Pompikleri yerleştirme: Bu noktada toplam 250 tane pompik yapmıştım! Silikon tabancamı elime aldım, yere birkaç kat gazete serip halıyı koruyarak kılıfın üst parçasını kumaşın düz yüzü yukarı bakacak şekilde koydum. Her bir pompiğin altına bol miktarda silikon sürüp kılıfa iyice bastırarak yapıştırdım. Mozaiği oluşturmaya içten başlamakta fayda var, yuvarlaklarınız düzgün gidiyor.







İpin ucu: Ben bu süreçte elimi 3 kez kötü yaktım. Silikon yanığının iğrenç kısmı şu: eliniz sıcağa değince otomatik olarak geri çekiyorsunuz, ama sıcaklık elinize yapıştığı için kurtulamıyorsunuz! Kötü yakıyor. İsterseniz elinize sıkıca oturan bulaşık eldivenleriyle de yapıştırma işini tamamlayabilirsiniz. Cidden bu noktada “ipin ucunu” kaçırmayın derim, işin bu kısmı tehlikeli.





Eteği Dikme: Farklı tonlarda püsküllerin farklı tonlarda kumaşların üstünde daha güzel görüneceğini düşündüğüm –ve tezi ertelemek için ne mümkünse yapıp işi uzattığım- için eteği iki parçayı enine birleştirerek diktim. Benim pufumun yan yüzeyleri dışbükey. Fıçı gibi… Dolayısıyla bu iki parçayı önceden birleştirip dikmek istemedim, takıp çıkarırken zorlanırım diye. Önce artık pompiklerimin de olduğu üst parçayı yerleştirdim ve pufu iğnemle patlatmamaya dikkat ederek eteği üst parçaya sürfile ile tutturdum, sonra makineye çektim. Sonra da bu kılıfı pufa tekrar geçirip ikinci parçayı birinci parçaya tutturup sürfile yaparak yeniden makineye çektim.


















Püskül ve Ponponlarla Süsleme: Süsleme işini pufun üstünde yaptım. Kılıfı pufa geçirerek ponpon ve püskül dizilerini, yapma çiçekleri ve büyük püskülleri dikkatli ama sağlam bir şekilde diktim. Ben yukarıdan aşağıya doğru diktiğim için zorlandım. Bir kez daha yapsam aşağıdan başlardım, püsküllerle bayağı cebelleştim! Aslında süsleme amaçlı pek çok değişik şey kullanılabilir. Ben “rafine bir Bollywood etkisi”(!) peşinde olduğum için bu renkleri ve ponponları-püskülleri-yapma çiçekleri tercih ettim. Aynı teknikle çok farklı tarzlarda bir şeyler üretilebilir.

Kılıfın Etek Ucu: Kumaşınıza bağlı olarak etek ucunu kıvırabilirsiniz veya olduğu gibi bırakabilirsiniz. Ben etek ucundan biraz iplik çekip püsküllerle uyumlu olacak şekilde tırfillendirmeyi (!) tercih ettim. 200 küsur tane pompik yapmaya üşenmeyip yolun sonunda iki parça kumaşı makineye çekmeye üşenen bir insanım ne de olsa…
Ama sonuçta Quasimodo’yu Esmeralda’ya dönüştürmeyi başardım gibime geliyor… :)

24 yorum:

  1. hayatımda gördüğüm en sevimli en güzel pu senin Pouf de Pompique :) emeğin hayranlık verici.

    YanıtlaSil
  2. Nereden gelmiştim ben sana...Hah craft and dekor a bıraktığın yorumdan :) İlk dikkatimi çeken bu pufun resmi oldu, oryantal tarz mı derler ne derlerse işte, renkli, sıcak, oynak görünüşü... sevdim... okumaya başladım, genç ve yetenekli bir hatunun elleri çıktı karşıma, pratik bir zeka da yanında, tutmayın beni der gibi bir hal :) Bunu da sevdim... şimdi bir dolaşayım bakalım daha neler yapmışsın, diğerlerine yorum bırakmasam da yaşlanmış parmaklarıma ver olur mu :))

    YanıtlaSil
  3. Ayy ne güzel yazmışsın ya nasıl keyifle okudum anlatamam ellerine sağlık :)

    http://amareteipsum.blogspot.com/

    YanıtlaSil
  4. Hepinize çok teşekkür ederiim :) ne güzel şeyler yazmışsınız, bu sorumluluğu gururla taşıyacağım :P

    YanıtlaSil
  5. Ya varyaa iyi ki geldin bloguma da seni bulduuummmm:D Nasıl bir güzel yazmadır o öyleee şimdi işten çıkıp eve gitmem lazım, akşam yada yarın deli gibi blogunu okumak istiyorum süpersin ben çok sevdim seni:)) Sevgiler:)

    YanıtlaSil
  6. :) yapımda ve yayında emeği geçen herkes adına (arkasını döner, boş boş bakar :P ) teşekkür eder hislerimizin karşılıklı olduğunu belirtmek isterim :P benden de sevgileer!

    YanıtlaSil
  7. iadeyi ziyarete geldim:) bu güzellikleri bırakıp çıkamıyorum,

    bayıldım harika olmuş ellerinize sağlık, ayrıca detaylı anlatım içinde teşekkürler,

    izlemeye aldım sizi haberiniz olsun:)
    sevgiyle mutlu kalın, keyifli paylaşımlar

    YanıtlaSil
  8. çok şeker olmuş pufunuz ellerinize sağlık ..Valla en ince ayrıntısına kadar anlatmışsınız ne kadar güzel...Bende bloguma beklerim..Böyle şaheserler olmasada bende elimden geldiğince hediyelikler yapıyorum..Mutlu günler dilerim...
    mutludesign.blogspot.com

    YanıtlaSil
  9. nasıl emek vermişsin ya bayıldım hele de o topçuklara eline sağlık:)

    YanıtlaSil
  10. ne kadar hoş, dolu dolu bir blog böyleee, pompişlere bayağı uğraşmıssınız sabrınıza hayran kalmamak elde değil, eski bir pufum vardı onu attığıma pişman oldum şimdi :((((( ama sizi bulduğuma sevindim, yeni paylaşımlarda buluşmak üzere, sevgilerimle....

    YanıtlaSil
  11. çok teşekkür ederim, beğenmenize çok seviniyorum! bi dee, pompiklerle yapılabilecek tek şey puf değil ;)

    YanıtlaSil
  12. bloğuma hoşgelmişsinn :)) ..bende misafirin olayım dedim :)) ama bu ponponlara ve pufa bayıldım..çoookk şeker olmuş, ellerine sağlık..daha yeni başladım gezmeye , eminim ki çok güzel seyler göreceğim..
    sevgiler..:))

    YanıtlaSil
  13. Pearly
    Merhaba decodeniquo
    Ben derya baykalda gördüm bu koltuğu kendime göre yorumlayıp topları yapmaya başladım ama yanlış yaptığımı bgn senin blogunu görünce anladım.ben topları dikmedim dikiş ipleriyle sardım düğüm attım ve ilk yaptıklarıma elyaf değil parça kumaş koydum bide seninkilerden küçük.Bana yardımcı olursan sevinirim ben bunları sandalyeye yapıcaktım.Küçük eldikiş aletiyle diksem olurmu?daha inceki yaptıklarımın altı topak gibi oldu yapışırmı?Bide acaba bende senin gibi önce kumasa sonra sandalyeye mi yapsam sandalyenin yanları ahşap ortası kumaş.Cevabını bekliyorum.Teşekkür ederim.Ellerine sağlık seninki çok güzel olmuş,umarım benimkide güzel olur.

    YanıtlaSil
  14. @ Bilge ESEN: Çok teşekkür ederim! :)

    @ Pearly:
    Yanları ahşap ortası kumaş olan sandalyelerin ortaları bildiğim kadarıyla kolayca çıkabiliyor. (Bu tür birşey olduğunu varsayıyorum: http://10marifet.org/yazi/sandalye-yenileme-5/ ). Bu durumda sandalyenin ortasındaki kısmı çıkarıp kumaş kaplayıp topları buraya yapıştırmak daha mantıklı olabilir. Hem sağlam olur, hem de sıkılırsan o kumaşı çıkarıverirsin, orijinal haline geri döndürebilirsin.
    Topları dikiş ipiyle sarmanda bir sorun yok, ama bol silikon kullan ve topları birbirine çok yakın yapıştır ki silikon gizlensin (hem de toplar daha küçükmüş ya, sık yerleştir). Küçük el dikiş aletiyle kastettiğin mini dikiş makinaları mı? Onları nasıl kullanabilirsin, o bölümü anlayamadım :)
    Daha önceki yaptıklarından altı topak gibi olanların fazla kumaşlarını kırpabildiğin kadar kırp ki hem silikon daha iyi tutsun attığın düğümleri hem de oralardan sarkan kumaşlara bulaşan sıcak silikonun eline gelme ihtimali azalsın.
    Parça kumaş konusu da tamamen zevkine kalmış, yumuşaklarsa ve elinde iyice ezip büzdükten sonra formunu koruyorsa sorun yok. Olmazsa yenilerin içine elyaf koy eskileri aralara serpiştir?
    Tabii ki güzel olur seninki de, acayip emek gerektiriyor, güzel olmazsa döv bence :)
    Hı bi de son olarak... belki görmüşsündür ama faydası olur diye düşündüm, yani herkese: http://www.dantelelisi.com/derya-baykal-sandalye-yenileme.html

    Kolay gelsin, aklına birşey takılırsa elimden geleni seve seve yaparım :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Teşekkür ederim çok yardımcı oldun.Bitince seninde görmeni isterim:)

      Sil
    2. Rica ederim. Ben de görmek isterim, resimlerini filan gönderirsin belki? :)

      Sil
  15. HArika olmuş harika!!! Ben o kadar marifetli değildim, olsam boyle pofıdık pompik bir puf isterdım :)

    http://bir-alisveriskoligin-itiraflari.blogspot.com/

    YanıtlaSil
  16. Merhaba ziyarete geldim beni müthiş bir pozitif enerji karşıladı.Bloğunu çok sevdim sık sık ziyaretine geleceğim.Sevgiler..

    YanıtlaSil
  17. çok çok teşekkür ederim! her zaman beklerim/gelirim :)

    YanıtlaSil
  18. çok havalı olmuş bu puf, çok beğendim. hikayelerini de çok sevdim:) elinize sağlık.
    sevgiler

    YanıtlaSil
  19. Yahu sen ne kadar sabırlı bir insansın:) Valla hayran olmamak mümkün
    değil,ellerine,kollarına,gözlerine,beynine... sağlık demek istedim:)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. çook teşekkür ederim!
      yorumunu himself'e okutmam lazım. hatta hemen link gönderiyorum! evet sabırlıyım ben, çok sabırlı bir insanım! :)
      yok şaka bi yana, sabır değil cancağızım, obsesiflik benimki! :)

      Sil

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...