16.02.2012

Chocolate Chip Cookie Dolap Kulpları

Pin It

ÖNCE - SONRA


NERDEN ÇIKTI?
Mutfağı Carebear sevdası uğruna Candyland’e çevirdiğim malumunuz… Hayalim tamamen el becerisi ile sırıtan Carebear yıldızları veya pofidik bulutlar, planım ise standart kurabiye kalıpları kullanarak yıldız şeklinde dolap kulpları yapmaktı. Standardı tutturamayacağım endişesi –coupled with bir miktar üşengeçlik– bulutlar ve Carebear yıldızlarından vazgeçtim. Standart kurabiye kalıplarından ise ölçüleri tutmadığı, yıldızlar dolaplara göre çok büyük kaldığı için vazgeçmek zorunda kaldım… Fakat uygun boyutta bir kurabiye kalıbı ararken aklıma sanki daha iyi bir fikir geldi. Kurabiyenin kendisi dururken neden kalıbıyla uğraşalım ki?

MALZEMELER:

Play-Doh Piknik Seti (Office 1 Superstore)
Cadence akrilik boya – Renk: Chocolate (70 ml, Bauhaus)
Tex. Co akrilik boya – Renk: Rosy Beige (130 cc, Bauhaus)
Kil hamuru (500 gr, Office 1 Superstore)
Cadence Mat vernik (Bauhaus)
Cadence Art CA727 boya fırçası (Bauhaus)
Eski dolap kulpları (max çap: 3.5 cm)
Tornavida

İş bir şeyleri değiştirip dönüştürmeye gelince malzeme herşey! Bazısına kolay ulaşılıyor, her zaman bulunuyor, gerekince hop diye alınıyor… Boyalar mesela... Bazısını ise bulduğunuz yerde almak ya da sonsuza dek unutmak zorunda kalıyorsunuz. Gerçekten fark yaratan çoğu malzeme bu cinsten. Mesela kalıplar... Kil hamuruyla çalışacaksanız –ki çalışın! Çok eğlenceli, çok kolay, çok pratik, mükemmel bir şey! – kalıp önemli. Zira kil hamuru öyle fazla elde mıncıklanmayı sevmiyor. Küçük parçalar halinde tasarlanıp sonradan birbirine bastırılarak yapıştırılmayı sevmiyor. Kururken milimetrik de olsa büzüldüğü ve “çektiği” için o minik parçalar birbirinden asla haz etmiyor, kopuveriyorlar… Kil hamuru monolitik. Masif olmayı seviyor, tek parça olayım istiyor… Kil hamuru kalıp seviyor. Ama kalıp da –kurabiyeler için olanların dışında– her saniye karşınıza çıkan bir şey değil ki!

Kalıp bulmaya çalıştığınız yer de önemli tabi… Yapı marketlerin craft reyonlarında şanslıysanız bulduğunuz kalıpların envai çeşidine oyuncakçıların oyun hamuru reyonlarında rastlayabiliyorsunuz mesela! Veya plajda kumdan şekiller yapmak peşinde olan 2-10 yaş grubuna yönelik kovaların içinden çıkabiliyor. Yine de mevsim itibariyle “Play-Doh Zone” tabir ettiğimiz iştah açıcı bölgede benim kalıbımdan ve bir sürü değişik mükemmel kalıptan bulabilir, faydalanabilir, çocuklar gibi şenlenebilirsiniz! :)

ADIM ADIM
BİRİNCİ GÜN

Eski Kulpların Hazırlanması: Önce dolap kapaklarını, çekmeceleri açtım, kulpları arkadan tutan vidanın şekline göre bir tornavida buldum ve kulpları çıkarttım. Kulpları yıkadım, kuruladım… O kadar!

Kilden Kurabiyelerin Yapımı: Play-Doh piknik setinin içinden çıkan kurabiye kalıbının içine kil hamurunu bastırarak yerleştirdim. Yeterli kil miktarı şu: kil kalıbın dış kenarına oldukça yakın bir noktada kalıbı silme dolduruyor olmalı. Kalıbı bu miktarda kil hamuruyla doldurduktan sonra eski kulpun dışa bakan yüzünü (önünü) kalıbın içindeki kile bastırdım. Kil yanlardan taşmalı.




İpin ucu: Eski kulp kilin içinde ne çok derine gitmeli ne de yüzeye yakın kalmalı. Çok derine gidecek kadar bastırırsanız ön yüzdeki kurabiye görüntüsünün ortasında kulp genişliğinde yuvarlak bir iz oluşur ve kurabiyenin dış kenarları bu hizada zayıf kalır, ileride kırılabilir. Kulpu kile az batırırsanız kalıptan çıkarırken kil parçalanabilir. Orta-ileri derinlik en uygunu...

Yanlardan taşan kili kulpunuzun arka yüzeyine doğru katlayın. Sonra katlanan kil parçalarını birbirine bastırın, yapıştırın, arka yüzeyi kulpun ayağına kadar böylece kaplayın. Unutmayın, kulpun arkasında az miktarda kil hamuru olursa kulpu kalıptan çıkartmaya çalışırken eski kulp elinizde, kil kalıpta kalabilir. Arka taraf için ortalama bir cm kalınlığında bir kil örtüsü eski kulpu kilin içinde hapsetmeye yetiyor.

Kulp kilin içine sıkıca oturduktan sonra ayaktan tutun ve güçlü –ama kontrollü– bir şekilde kille kaplanmış kulpu kalıptan dışarı çekin. İki yana oynatmadan düz bir şekilde çekmelisiniz, yoksa kurabiyelerinizin yan tarafları kalıptan çıkarken bozulabilir. Gerçi küçük bozulmaları elinizle de düzeltebilirsiniz –sonuçta gerçek kurabiyeler de mükemmel forma sahip olmak zorunda değil.

İpin ucu: Kil hamurunu yeni aldıysanız çok yumuşak olabilir. Kalıptan çıkarken parçalanabilir. Bu durumda hamurla beş-on dakika oyun hamuru gibi oynayarak havayla homojen bir şekilde temas etmesini sağlarsanız hamurun kıvamı biraz daha koyulaşacaktır. Böylece kalıptan sorunsuzca çıkmasını sağlayabilirsiniz. Fakat kil hamuru çok çabuk kuruyor. Hamurunun kullanmadığınız kısmını ambalajındayken maskeleme bandıyla hava almayacak şekilde kapatırsanız yıllarca –cidden… yıllarca!- yumuşak ve kullanılabilir kalmasını sağlayabilirsiniz. Ben bir yıl önce almış, açmış ve kullanıp kapatmış olduğum kil hamuruyla yaptım bu kulpları…

Hı bi de, eski bir diş fırçasıyla kurabiyelerinizin üstüne minik minik bastırarak pişmiş-çatlamış kurabiye hamuru görüntüsünü zenginleştirebilirsiniz ;)


Kulpları kalıptan çıkarttıktan sonra bir tepsiye ayakları aşağı kurabiye kısımları yukarı bakacak şekilde dizdim ve bir kaloriferin üstüne koyup bir gece kuruttum. Kil hamurunun bir diğer olağanüstü tarafı da bu: fırınlanmıyor, havayla temas edince kuruyor. Böylece kuruma esnasında yemek yapmak için kullandığınız fırının içine çeşitli toksik kimyasal buharları sinecek gibi bir endişe yaratmıyor… Kil hamuru rules…

İKİNCİ GÜN
Kurabiyelerin Boyanması: Ertesi gün kurumuş olan kurabiye kulplarımın kil kısımlarını Tex. Co’nun Rosy Beige tonu ile boyadım. Tex. Co bulamıyorsanız pişmiş kurabiye hamuru görüntüsü verecek hafif pembe tonu içeren herhangi bir uygun bej ile de boyayabilirsiniz. Tek kat boya yetiyor, kurabiyelerin üstünde itinayla oluşturduğumuz pişmiş patlamış hamur görüntüsünü boyayla örtmenin anlamı yok. Ayakların arka tarafını boyamamanızı öneririm, hem görünmüyorlar, hem de vidanın gireceği alanda pürüz oluşturmamakta fayda var.

Boyanız on dakika içinde yeteri kadar kuruyacaktır. Daha ince olan fırçayla dikkatli bir şekilde çikolata parçacıklarını boyayabilirsiniz. Ben tüm kulplar aynı olmasın istediğim için kalıptaki çikolata parçacıklarına yer yer farklı noktalardan bir iki ilave yaptım. Hiç kötü görünmedi, tavsiye ederim.

Tüm boya yarım saat içinde verniklenebilecek hale geliyor. Mat vernik kullanırsanız kurabiyeleriniz çok daha gerçekçi görünecektir. Hatta isterseniz iki kat mat vernikten sonra yalnızca çikolataların üstüne parlak vernik sürebilir, iştahınızın sürekli olarak açık kalmasına sebep olabilirsiniz… Bilmiyorum, şuurunuzu ne kadar kaybettiğinize bağlı… :)

ÜÇÜNCÜ GÜN
Kulpların Takılması: Verniğe kuruması için en az 12 saat süre tanıdıktan sonra, artık birer küçük çikolata parçacıklı kurabiye olan dolap kulplarını söktüğüm yerlerine taktım, tornavida ile iyice sıktım, sonra da yalana yalana dolaba yöneldim… Non-stop diye bir marka var, dolap kulplarından tatlı olmasınlar, bir lezzetliler ki!…

5 yorum:

  1. hmm, o zaman bunların mıknatıslılarından yapıp getirme fikrimi gözden geçireyim ben? :P

    YanıtlaSil
  2. AAaaaaa harikasın ama sen ya! Vuhuu tebrik ederim :) afiyet olsun :P

    YanıtlaSil
  3. Mervetg nin son yorumuna katılıyorum canı gönülden:)

    YanıtlaSil

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...